Diabetestietoa

Löydät ajankohtaista tietoa diabeteksesta Diabetesliiton verkkosivuilta: www.diabetes.fi

Testaa diabetesriskisi. Onko lähisuvussasi diabetesta? Millä elintavoilla voisit vaikuttaa diabeteksen sairastumisen riskiin? Tee testi Diabetesliiton sivuilla.

Tyypin 1 diabetes. Tyypin 1 diabetes on moin 53 000 suomalaisella. Heistä noin 7000 on alle 20-vuotiaita. Tyypin 1 diabeteksen hoitomuotona on insuliinihoito. Omahoitoon kuuluu verensokerin seuranta useita kertoja päivässä. Liikunnalla ja ruokavalinnoilla voidaan tukea diabeteksen omahoitoa.

Tyypin 2 diabetes. Tyypin 2 diabetes on noin 400 000 henkilöllä, lisäksi 50 000 - 100 000 sairastaa tietämättään. Tyypin 2 diabeteksen omahoidossa kulmakivinä ovat ruokavalinnat, liikunta sekä lääkehoito. Lääkehoitona on usein tablettihoito, joillain myös insuliinihoito.

Haluatko vertaistukea? Yhdistyksellämme on vertaistukihenkilö, jonka puoleen voit kääntyä esim. hoitoväsymyksen tullessa tai sairastuttuasi diabetekseen. Vertaistukihenkilöön saat yhteyden yhdistyksen puheenjohtajan tai sihteerin kautta. Puhelinnumerot löytyvät Yhteystiedot -lehdeltä. Voit myös kertoa vertaistuen tarpeesta diabeteshoitajallesi.

Diabetesliiton kurssit 2024